Venku ještě svítí slunce. Jeho slábnoucí záře sem vpadá
jediným velkým oknem. Ač zdaleka nejsem unavená a slípky u sousedů stále
pozobávají zapomenuté výhonky, ležím přikrytá v posteli a čtu knihu. Na
polštáři vedle mě schoulený raneček v černém kožíšku, báječný kontrast
proti krémovým potahům s drobnými květinovými vzory, jimiž je ložnice
přeplněna. Opírám skráně o levé zápěstí, kniha mne nudí. Je plytká a fádně
přesycená dějem. Jako veškerá jeho četba. (Půjčuju si v knihovně vždycky
přesně to, co tam právě vrátil. Taková moje tajná dohoda se stárnoucí
knihovnicí, zaživa pohřbenou mezi němými regály.) Netečný venkovský poklid
pozdního chladného léta pluje pokojem, kdesi za stěnou tlumené
zachichotání. Odkládám rvačku
s potoky krve, v níž bude hrdina už potřicáté nečekaně zachráněn;
líbám radši teplé kočičí ouško a chvíli si s tvorečkem šeptáme beze slov.
Teď dva
kroky velmi blízko! Aha. Energické zaklepání – obě zvedneme hlavu. Pohne se
klika, škvírou prolezou ohromné prsty, obejmou okraj bílých dveří jak čarodějův
pařát paži útlého děvčátka, jímž bude smýknuto o zeď. (Jsou místa, kde tě
nevinnost neuchrání.) Ave, vladaři, jsi očekáván. Dveře už zejou dokořán, na
prahu stojí Saidé a frajersky se opírá zády o zárubně, v tmavém tričku a
kalhotách splývá s šerem chodby. Jen ty velké oči mu svítí odměřeným
přísným světlem.
„Spíš
s kočkou?!“ táže se tak úsečně, že musím přemýšlet, které nařízení jsem
zas porušila, ať se neztratím v součtu.
„No
ano. Jak vidíš,“ soukám ze sebe obezřetně.
„Za pět
minut ať jsi u mě nahoře!“
Nařídil
a zmizel.
Sotva
se za ním zavřou dveře, vyskočím z postele. Tyhle jeho hry na hraně, joj,
Saidé, ještě stále jsi to ty! A co víc – jsem tady já: před velikým zrcadlem se
nakrucuju v černém saténovém negližé, zkouším si už čtvrtou variantu,
z pěti minut udělám samozřejmě aspoň dvanáct (si nemysli, že mně budeš
něco přikazovat), ale zas ne víc, ať si pro mě nakonec nedojde a nepodá si mě
mezi dveřmi. Ten hedvábný šátek kolem ramen (černá a bordó, hotová magie),
hernajs, je samý žmolek, a tady – eh! Taková spoušť, po jediném kočičím
spočinutí, rychle do koupelny pro kartáč; pobíhám po svém malém království
(ořechové lakované dřevo nábytku, těžký sametový závěs v barvě ohnivého
chromoxidu, no jasně, že si hraju na dámu, čím jiným se tady mám asi bavit?),
přečesat vlasy, v zrcadle pokoj pravolevě převrácený a sbírka mých úsměvů
v kombinaci s přivřenýma očima. No samozřejmě, že mě nepozval do
postele (vlastně je mi naprosto jasné, co se bude dít), znám ho – a velmi dobře
vím, co zde není. Jde však o to, že by mohlo být – o tu možnost, o to napětí, o
ty představy. Přesně ty – jsou mi drogou. Co hůř – vidím, co dělají s ním.
Kočka
se znovu schoulila na polštář, poslední něžný pozdrav, a už se bosá kradu po
schodech. Nikým neviděna (snad mě i mrzí onen detail, tolik pečlivých příprav a
ani se nestanu tématem večera?) vklouznu do jeho pokoje.
Ohromná
místnost, zabírá takřka celé podlaží. Jediným větším oknem sem vniká oranžový
soumrak a docela nehorázná zima, přitáhnu si šátek přes krajkový dekolt. Saidé
cvičí dva metry nalevo ode mě, ještě párkrát se musí přitáhnout na hrazdě,
nedívám se tam. Nedívám se na něj ve chvílích, kdy si myslí, že je pozorován.
Když cvičí, když nasedá do auta, když pracuje s nářadím, když má obnažená
ramena.
Sotva
si všimne, v čem jsem přišla, jde si pro tričko s dlouhým rukávem.
(Abych byla přesná, nedívám se na něj, ale nic mi neunikne! A rozhodně ne
vyrýsovaná hranice mezi hlavami pažních a deltových svalů. Jak lapám po dechu,
zas nesmí vidět on!) Stojím vprostřed koberce a toužebně hledím na zastlanou
postel, černo-červený přehoz je podšitý hřejivým fleecem (jistě, zas jeden
z mých upřímných darů, tentokrát asi sto hodin klasické ruční práce), jsem
tu minutu a už klepu kosu docela viditelně, a on to okno samozřejmě nezavře!
Teplá sienna dřevem obložených stěn a složitě prokonstruovaného stropu mě
nezachrání. A jeho soucit? Je-li pohlcen hrou, žádný nezná! Ale tentokrát se,
hochu, budeme bavit podle mých pravidel!
„Nemělas
dneska uklidit kuchyň?“ Každou výtku začíná vždycky takhle ledabyle.
„Asi.
Asi jo.“
Postavil
se zpříma přede mě, vzdálenost: dva metry. Udělat k němu krok – naježí se.
Udělat ho on ke mně – couvnu.
„A
neudělalas to proč?“
„Na to
ti neodpovím,“ říkám bez patřičné dramatické pauzy, chlad mi nepříjemně třese
tělem.
„Tak ji
běž uklidit teď!“ Ne, tenhle tón nehraje. Rok tady z něj udělal nekompromisního
šéfa. Desítky, stovky rozhodnutí, rychle, věcně, vážně, s následky. Stal
se úsečným. A ledově efektivním.
Moje
chvíle, útočný úsměv levým koutkem: „Přinuť mě!“ pauza, „A až se uvidím mýt
dole nádobí, poznám, že jsi vyhrál.“
Cynickým
pohledem mi přejede prochládající tělo (Stojí ti to vůbec za to, Agnes? Zbytečné
myšlenky, příteli, dobře víš, že stojí!), v obličeji nedá znát vůbec nic.
„A moje
slovo už tu neplatí?!“
„Tvá
slova,“ říkám rychle a tiše, „jsou tuhá jako řemeny z tvrdé kůže,“ slyším
jeho nádech (chce namítat – neví co – nepustím ho ke slovu – vydechne – mezitím
přeslechne třetinu mých řečí – krucinál, za ty roky, co se známe, moh už tenhle
detail trochu vychytat (!), proč jsou ti chlapi v pilování konverzace tak
neohrabaní?!), „jeden mi omotáš kolem levého kotníku – to abych ti neutekla,“
pauza, konečně příležitost vyvážit tempo a frázovat s pěknou dynamikou,
„druhým mi spoutáš zápěstí,“ zvedám před sebou překřížené pěsti, „abych se
nemohla bránit. Třetí…“
„Na krk
dostaneš obojek,“ už mu planou oči, no vidíš, jak se hezky chytáš. Cítím žár
vnitřního ohně, stoupá z pánevní oblasti, rozlézá se žilami, brzy
prošlehne k srdci.
„Čtvrtý,“
šeptám, „mi obepne boky – ten utáhneš brutální silou –“ vpíjím se očima do jeho
očí, ještě okamžik a budu pohlcena – jsi na tahu, příteli – čekám.
Nadechne
se – a – kroky, dveře, klika, nakráčí sem ten pajtaš odvedle, nejmladší ze
všech spolubydlících, věčně vyjukaný chlapec sotva dvacetiletý. (Ksakru,
chlape, všichni čerchmanti stojí na tvé straně!) Přišel – uviděl – nepochopil.
Zarazil se, pravda, můj dráždivý ohoz (nohy odhalené skorem až ke kyčlím) ho
dokonce přinutil udělat krok vzad. Chvíli váhá, má-li se s omluvou
vytratit, nakonec situaci vyhodnotí jako bezpečnou a přebere si Saidého pro
sebe: „Se dole ptají, jestli bude ráno ta to – ta porada.“
„V půl
deváté po snídani. V knihovně.“
Hledíme
naň vážně, nechápe, co svým příchodem přerušil. Ba ukončil. Saidé ho jde
vyprovodit, vlastně nás oba. Už stojí u otevřených dveří a pravou rukou drží
jejich olezlé (jeho slovy „stylové“) kování.
„Máš
tam práci, Agnes.“
Prohrávám,
už zas. Tak aspoň jednu radost na závěr. Něco, co nečeká. Blížím se
k němu, tu rychle a elegantně pokleknu na levé koleno, skloním hlavu (mé
vlasy olíznou dřevěnou, nahrubo lakovanou podlahu), natažené ruce směřuji do
stran k zemi, metalová gesta ve znamení rohů (Jo, to se hodí, všude po
zdech tu visí černé prapory s emblémy rockových kapel. Jen ta jedna stěna
ve výklenku vznešeném jak domácí svatyně zůstává stále prázdná – měla tam viset
veliká mapa Středozemě, ale nepohodli jsme se. Náš jediný konflikt.), jen
okamžik, pak rychle vstanu.
„Máš to
mít,“ hodím mu umíněně, když ho míjím. Nezareagoval. Snad příliš uvykl, že si
každou chvíli vymyslím cosi nečekaného – uvykl a otupěl. Tak proč se namáhám?
Proč se v jeho přítomnosti znovu a znovu stavím vzpurnou, záludnou,
originální, nonkonformní, hravější a výstřednější, než přirozeně jsem? Snad ze
strachu. Že když to dělat nebudu, přehlídne mě úplně. Jako ostatní holky.
Znudím ho, poklesnu v jeho očích na úroveň nábytku.
Vyjdu
beze slova, hned za mnou zavře. Vyřízeno. Takový náš docela průměrný večer,
řekla bych. Dole ve své ložnici (zařízené á la 30. léta) se převlékám do
tepláků. Je to tak, je mi sedmatřicet a poustevničím tady s kočkou (co
jsem byla nahoře, odešla zatím pootevřeným oknem na toulky, zůstal po ní na
polštáři vystydlý důlek plný černých chloupků), pět metrů od něj. A co je jiné,
než když jsme od sebe bydleli padesát kilometrů? No, míň si píšem a konečně mám
zkouknutou celou jeho garderobu.
Jo, to
jsem fakt potřebovala, aby mě v mém věku někdo buzeroval na téma úklid
kuchyně. Na jeho obranu musím říct, že by neplýtval naším společným časem
takovými capinami, kdyby ho ostatní spolubydlící neustále nezavalovali
stížnostmi. A kdyby si nemyslel, že hru ocením, dal by se mnou nejspíš normální
řeč stylem:
ON: „Poslyš, Agnes, já mám sice nervy jak provazy, ale dennodenně
vysvětlovat, proč ty něco nemusíš, když oni musí… že pro tebe neplatí, když pro
ně platí… že ty můžeš, když oni nemůžou… mám toho dost.“
JÁ: „Připomeň jim, že na rozdíl od nich nejsem tvůj zaměstnanec a
jediná tu mám řádnou nájemní smlouvu.“
ON: „A tu kočku bys sem vážně tahat nemusela.“
JÁ: „Musela, kočka střeží štěstí domu.“
ON: „Tak si ji nech v pokoji a nepouštěj ji do společných
prostor.“
JÁ: „Kočka není pes. Ta si nenechá přikazovat. Jako já.“
ON (vzdychne): „Mezi námi, Agnes, místy si říkáš o pár facek.“
JÁ: „Zřejmě si nemůžu pomoct, příteli. A mezi námi (dívám se na něj
úkosem) – jsem nesmírně zvědavá, kdo mi těch pár facek dá.“
Jak
oplachuju talíře a skládám je do myčky, bavím se představami, jak by se mu asi
vedlo, kdyby si sem jednou přivedl holku. Milostné rozptýlení, svůdné stvoření,
přítelkyni. Třeba tu rusovlásku, co občas vídám ve snech po jeho boku. No,
tento dům lásce valně nepřeje. (V tom větším pokoji za zdí žijou spolu dva
v páru. Navzdory nám ostatním, pěti singlům. Právě že navzdory. Dvě děti
ztracené v nočním lese. Tisknou se k sobě pod jednou peřinou, beze
slov sdílejí svůj jediný plamínek. Drží se pořád spolu, jeden jde do koupelny,
na zahradu, do baru, kamkoli, druhý krok za ním. Ptáš-li se jeho, odpovídá
jednoslabičně, zkonzultovav odpověď pohledem s ní. Ptáš-li se jí, zabloudí
nejprve očima k němu. A přece to není žádná introvertka. Namnoze se dovede
rozveselit, rozpovídat, rozdovádět, však jen tehdy, má-li to od něj schváleno.
Jsou tu pět měsíců. Pro mě vlastně jen taková lidská kulisa, která zas pomine.
Pro Saidého zdvojená funkční jednotka.) Kam by ji dal? Asi k sobě do
pokoje. Nefalšovaná výhra, pravda. To podkroví je sice pořádně rozlehlé, jenže
cele vyplněno jeho egem, jemuž slouží. Se ženou se tam naprosto nepočítá. Na
posteli by se asi poskládali pohodlně, ale dál? Už ji vidím, jak stojí
uprostřed a rozpačitě se rozhlíží na všecky strany. Její nevybalený kufr pod
oknem. Možná by jí vyčlenil nějakou polici ve své knihovně a opatřil šatní
skříň. To je vše. Opatrně by položila taštičku se šminkami na okno
v koupelně, kde je jen sprcha, malé zrcadlo a toaletní mísa. Ať by to byla
skromná myšička nebo rozpínavá lvice, brzy by jí došlo, že tento prostor dovede
sloužit pouze jednomu pánovi. A pak – musela by se vyrovnat s mou přítomností.
A já jsem tam všude, ač fyzicky nahoru nepáchnu častěji než dvakrát do měsíce.
Kam se podíváš – přehoz, knihy, obrazy, kdejaký předmět, kdejaký detail –
z mé ruky, naplněn tichým poselstvím. A to promlouvá a zahušťuje vzduch
(Proto tam Saidé tak vydatně větrá?) a stráží jeho odpočinek, věrný mlčenlivý
pes v mělkých přátelských zahradách – pronikavému zvířecímu zraku
neunikneš, zvláště v noci. Jak dlouho by to vydržela… Půl roku? Hm,
odolná.
Kurdecdrát,
tahle pánev, těžká jako svině, s patentním, zaručeně nepřilnavým povrchem.
Je čistě k vzteku. Okraje s nánosem připálenin, ne, nejde to dolů,
můžeš ji odmáčet, jak chceš (což stejně neděláme, pošetilý systém téhle
kuchyně, kdy ten, kdo vaří, ví jistě, že úklid schytá někdo jiný), nakonec ji beru
kovovou drátěnkou, což je jen minimálně účinnější. Jestli sem teď někdo vleze a
vystartuje s blbýma kecama, dostane tím patentním bazmekem po hlavě!
No,
pokračuji v myšlenkách, ještě by pro ni mohl vyčlenit pokoj jinde
v domě. Eh, všecky jsou plné. Tak někoho vystěhovat. Toho kluka seshora? A
bude mít v baru o kuchaře míň. (Ledaže by začal vařit sám, milá představa,
Saidé v bílém.) Anebo mě! Jasně, vyměnit mě za bleďoučkou zrzku, už ji
vidím, jak se rozvaluje v mých vyšívaných cíchách z bavlněného saténu
a mazlí se s mou kočkou (či je zvíře nemilosrdně vykázáno do venkovního exilu?), tu kroky, krátké prudké
zaklepání, dveře už zejou dokořán, na prahu stojí Saidé a frajersky se zády
opírá o zárubně („Za pět minut ať jsi u mě nahoře!“)…
Pozoruju,
jak lak na pracovní desce pod mýma rukama pozvolna mění barvu. Ne, uklízení mi
nejde. Připlatila bych si klidně dva litry na nájmu, abych tu nic takového
nemusela dělat. Jenže to by u Saidého neprošlo. Buď by řek rovnou ne, anebo by
stanovil částku schválně moc vysokou, aby mě ponížil.
Aby mě
ponížil. Proč takhle přemýšlím? Ještě nikdy to neudělal. Ale mohl by, myslím
si. Nerada bych ho zkoušela, raději mu nezavdat příležitost.
Venku už je tma, žluté kuchyňské
světlo, matoucí tím, jak předmětům bere třetí rozměr a dělá z nich zdání
napodobenin, mě naplňuje melancholií, pomalostí v pohybu a plytkým
rozvažováním. Napouštím horkou vodu do červeného kýble. Těžkne v mé ruce,
koukám, jak mi na předloktí tvrdne maso, jak se končetina třese námahou.
Proč já nemusím, můžu, když oni musí,
nesmějí…
Protože jsem tu od začátku.
Přišla jsem loni v létě vprostřed prázdnin, stavební projekt už byl
schválený, ale pár detailů jsem ještě ovlivnit mohla. Řekla jsem Saidému, že
chci samostatnou koupelnu s vanou, jen pro sebe. Řek, že není problém, ale
připlatím si na měsíčním nájmu litr. Odpočítala jsem ze svého odstupného
dvanáct tisíc a položila mu je před oči na stůl zaprášený stavební sutí. „A mám
ji předplacenou na rok dopředu.“ Odpověděl stejně zatvrzele: „Jo, máš,“ a
sbalil peníze do kapsy. To už byl pohlcen svým projektem natolik, že omezil
dřívější rozveselenost na minimum.
Ano, loňský srpen uplynul záhy,
jako všecky okamžiky v životě, do nichž se vměstná zázrak. A tady se tím
zázrakem stala rychlost, s jakou byla zpustlá honosná vila z dvacátých
let přebudována v tento dům, jemuž říkáme „prostě dům“. Má ložnice dostala
přednost dokonce i před knihovnou a kuchyní, abych na přípravný týden
nastupovala už z nějakého zázemí.
To je ono, byla jsem tu od
začátku, ač se po mně žádná vážná práce nechtěla, okenní špalety, štukatérské
zásahy, podkládání podlah, lakování obkladů… byla jsem přítomna, uklízení,
zařizování, stěhování… vkládala jsem se do věci, zónování, výzdoba, barevnost…
spolurozhodovala jsem. Můj klavír do knihovny (nejkrásnější a vpravdě
reprezentativní místnost, z níž se prosklenými dveřmi vchází na terasu
obrostlou zelení), v Saidého podkroví všecky kantky a příčky pryč; tapety
s drobnými kvítky do mé ložnice, konzervační nátěry všech trámů (a že jich
tam je!) v jeho pokoji; smaragdová dlažba do mé koupelny, u něj ukotvit
hrazdu mezi komín a mohutný sloup; pro mě pracovní kout v přístěnku pod
schody (to místo je senzačně útulné, stejně jako skryté a maličké, věčně
provoněné tyčinkou s příchutí vanilky)… V přízemí deset samostatných
místností, v patře na skorem stejném půdorysu tři. Jsem snad jediný
člověk, jemuž ten nepoměr nemusel vysvětlovat. (A jsem na to hrdá.)
Ach, loňský srpen. Jeden deštivý
večer sedíme v interiéru staveniště na rozviklaných židlích u nahrubo
uklizeného stolu, potaženého prastarým potrhaným voskovaným plátnem, svítíme si
jediným zasviněným reflektorem se sto padesáti wattovou halogenkou a nad papíry
se dlouze a rozšafně přeme o dispozici podkrovní koupelny. („Nemůžeš mít dveře
rovnou ze svého pokoje, musí být z chodby.“ „Jak nemůžeš?“ „Mysli taky na
další lidi, jak budou chtít na záchod a budou se tě muset dovolovat, pokaždé
projít tím tvým světem?“ „Co je mi do ostatních lidí – můj záchod, tak moje
dveře.“ „Ještě se dají udělat dvoje a bude to průchozí…“ „Jasně, a po ránu se
tam budem scházet, to chci…“) Když se zrovna nesmějem, nasloucháme, jak se
liják dere do oken, jak proud z nedodělaných okapů rozmáčí udusanou hlínu.
Oba zvláštně šťastní. Jenže; to jeho štěstí… je právě jenom jeho.
Sotvaže mám vytřeno, usmyslí si
hned tři lidi, že si ještě chtějí připravit jídlo. Sedím na židli, na svém
ostrůvku mezi vodami, nad knihou, kterou stejně nečtu, a krčím rameny. Tvoje
věc, kamaráde, zuj se do ponožek a můžeš to tu jimi vysušit.
Vyučený mladý kuchař (vlastně je
radost pozorovat ho, jak si umně počíná) vytahuje svůj titanový kastrol a bere
ten přebroušený nůž, na nějž nikdo jiný nesmí sáhnout, dvě děvčata mu sekundují
u ledničky. Netečně pozoruju jeho zátylek a tricepsy pod hranou rukávu zbytečně
velkého trička; v tomhle světle mám dojem, jakoby všichni tři byli
poprášeni jemnou moukou. Chlapec se v kuchyni ohání, přitom žertuje, dívky
se smějí, neposlouchám je. V hlavě se vracím čtrnáct měsíců zpět.
Tiché zamňoukání mě probere. Tři
páry očí se po mně otočí, a já vskutku vstanu a jdu jí otevřít. „To jako fakt?“
No samozřejmě, že fakt. Kočky mají své tělesné hodiny nastaveny spolehlivě!
Zvířátko si vyskočí na čalouněnou
židli, kartáčuju hebký kožíšek, odpovídá mi svým nízkofrekvenčním frněním, do
toho se mazlíme. Ach ano, přisazuju si tím víc, čím okázaleji můj přestupek
přehlížejí, vískám ji pod bradičkou, zatne drápky do potahu, až nitky
zapraskají. Mám levý rukáv plný chlupů a sahám do ledničky pro tu nejdražší
nesolenou šunku, co prodávají v Tescu (No já vím, že ani sobě byste takový
přepych nedopřáli!), a! první neděle v měsíci – udělám na drobném zátylku
pěšinku a vtírám azurový gel (jedna dávka za tisíc korun), rozhodně potřebuju
mít tu nejzdravější kočku v okrese! (Jako bych na sobě cítila tvůj pohled.
„A nejsi trochu trapná, Agnes?“ To víš, že jsem, a bohové to vědí a já sama
taky sakra dobře vím, že jsem tuze trapná, příteli – ale chápej, nevidím jinou
cestu!)
Á, tak přece, ve třech mladých
tělech kypí vztek, vysoká vysportovaná dívčina se ke mně konečně otočí
s dávkou odvahy: „Zas tu budou mraky chlupů, musíš to s ní nutně dělat tady v kuchyni?!“
„Nemusím, ale dělám,“ říkám
schválně lhostejně, aniž odtáhnu obličej od mazlíčka na svém klíně.
„A že to všem ostatním vadí, to
je ti jedno!“ přidává se kuchař s výhružně zvednutým nožem.
„Jedno,“ potvrzuju tiše a je mi
skorem do smíchu. Tak moc rádi by mi vmetli něco zásadního, nejlépe životně
důležitého, jenže jak na potvoru… Jakkoli poctivě je tahle generace prolezlá
civilizačními chorobami, alergii na srst tu nikdo zasimulovat neumí.
Obrátil se zpátky k prkénku,
kde ho čerstvě nasekaná červená kápie zřejmě ťala inspirací; dělá čelem vzad,
v pravé ruce stále ten nůž, patrně zapomenutý, jde rázně ke mně! Jeho plán
je průhledný jak jeho letošní zavařovačky, no, nebojím se toho mužného chvatu,
předveď se, hochu!
Hmátl levou rukou – hranatá
bříška zhrublých prstů mu sjela po gelem zmáčeném kožichu (pravou si nemohl
pomoct, jinak by ťal do živého), nakonec jí zmáčkl kůži nad klíční kostí,
prskla, vyškubla se a – hryzla ho do palce s razancí, jakou průvodčí kdysi
ve vlacích procvikovali kleštičkami lístky z tuhého kartónu. Ucuknul a
zaklel; oběť prchla do tmavé předsíně. Konec boje.
Pomalu a líně vstávám od stolu,
„Nechytej kočku, když to neumíš,“ kážu mu a dívám se, jak pěkně krvácí;
využívám jejich překvapení, sbírám kartáč, obal od medicíny a knihu a jdu za
ní. Půjdeme totiž do postele a budeme si povídat. O nemožných chlapech.
O čem si budete povídat vy (když
net už zase nejede)? Jo, vlastně – jak skvěle mi to slušelo dnes za soumraku
v Saidého pokoji!
Žádné komentáře:
Okomentovat