úterý 25. března 2014

Howard Phillips Lovecraft - HUDBA ERICHA ZANNA

Můj nejoblíbenější autor hororů. Prý kolik nedostatků v jeho psaní... Zkus ho. Jak propadneš, hned pochopíš, proč je to kultovní spisovatel. Jen nezačínej sebranými spisy. Zkus soubor Šepot ve tmě.
Hudba Ericha Zanna je vpravdě dokonalost sama. Nic neschází, nic nepřebývá. Šílený hudebník, nešťastný, němý, geniální, pronásledován silami za svým oknem. Je jedinou drobnost bych poupravila - neměl hrát na violu. Měl ho autor učinit raděj hráčem na cello - pak by byl při hře vpravdě vězněm - usazen na židli, ukotven svým nástrojem, hnán hrůzou do tempa stále šílenějšího, šíleného tak, že se roztříští celá ulice rue d´Auseil.

Nikdy jsem neviděl druhou ulici tak úzkou a strmou jako rue d´Auseil. Byla to téměř skalní věž, kam nemohlo vjet žádné vozidlo, na několika místech se měnila ve schodiště a na konci ji uzavírala vysoká zeď porostlá břečťanem. Dláždění bylo nepravidelné, místy kamenné desky, místy kočičí hlavy a místy byla jen holá zem se zelenošedým porostem zápasícím o život. Domy byly vysoké, se špičatými střechami, neuvěřitelně staré a bláznivě nakloněné dozadu, dopředu či do strany. Místy se k sobě nachýlené protilehlé domy nad ulicí málem stýkaly v oblouku; rozhodně braly půdě pod sebou většinu světla. Přes ulici se také klenulo několik můstků spojujících protější domy jeden s druhým.
I obyvatelé ulice měli zvláštní povahu. Zprvu jsem se domníval, že je to tím, jak jsou všichni mlčenliví a uzavření, později jsem však usoudil, že za to může jejich značné pokročilý věk. Nevím, proč jsem se vlastně v té ulici usadil, ale když jsem se tam nastěhoval, necítil jsem se zpočátku ve své kůži. Bydlel jsem předtím v mnoha chudých končinách a pokaždé mě vystěhovali pro nedostatek peněz; až jsem nakonec narazil na onen vratký dům v rue d´Auseil, který spravoval věčně opilý Blandot. Byl to třetí dům odshora a byl daleko nejvyšší ze všech v ulici.
Můj pokojík byl v pátém poschodí a bydlel jsem na patře úplně sám, protože dům byl skoro prázdný. Tu noc, kdy jsem se nastěhoval, jsem ze strmého podkroví nad sebou zaslechl podivnou hudbu a druhý den jsem se na ni Blandota zeptal. Vysvětlil mi, že tam bydlí starý německý hráč na violu, němý podivín, který se podepisuje jako Erich Zann a po večerech hraje v orchestru laciného divadla. Dodal, že Zannovo přání smět v noci po návratu z divadla hrát je důvodem, proč si zvolil tu vysoko položenou, osamělou podkrovní místnost, jejíž okno ve štítě je jediným místem v celé ulici, odkud lze přes zadní zeď spatřit panoráma za ním.
 
 LOVECRAFT, H. P. Šepot ve tmě a jiné hrůzostrašné příběhy. Praha: Mladá fronta, 1992.

Žádné komentáře:

Okomentovat